STATUT GMINY RZĄŚNIK
- Rozdział Postanowienia ogólne
- Rozdział Gmina
- Rozdział Jednostki pomocnicze Gminy: sołectwa
- Rozdział Organizacja wewnętrzna Rady
- Rozdział Tryb pracy Rady
- Rozdział Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej
- Rozdział Tryb pracy Wójta
- Rozdział Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady, Komisji i Wójta
- Rozdział Pracownicy samorządowi
Rozdziały:
- Postanowienia ogólne
§ 1.
Uchwała określa:
- ustrój Gminy Rząśnik,
- zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy - sołectw oraz udziału przewodniczących tych jednostek - sołtysów w pracach rady gminy,
- organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady i Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Rząśnik,
- tryb pracy Wójta Gminy Rząśnik,
- zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej Komisji i Wójta Gminy oraz korzystania z nich.
§ 2.
Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
- Gminie - należy przez to rozumieć gminę Rząśnik,
- Radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy Rząśnik,
- Komisji - należy przez to rozumieć Komisje Rady Gminy Rząśnik,
- Komisji Rewizyjnej - należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Gminy Rząśnik,
- Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Rząśnik,
- Statucie - należy przez to rozumieć Statut Gminy Rząśnik.
[Wróć]
- Gmina
§ 3.
- Gmina Rząśnik jest podstawową jednostką samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
- Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organy.
§ 4.
- Gmina położona jest w Powiecie Wyszkowskim, w Województwie Mazowieckim i obejmuje obszar 167 km2.
- Granice terytorialne Gminy określone są na mapie w skali 1:100.000, która stanowi załącznik nr 1 do Statutu.
- W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa,
- Wójt prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.
§ 5.
- W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.
- Wójt prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 6.
Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Rząśnik.
[Wróć]
- Jednostki pomocnicze Gminy: sołectwa
§ 7.
- O utworzeniu, połączeniu i podziale sołectwa a także zmianie jego granic rozstrzyga Rada w drodze odrębnej uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:
- inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia sołectwa mogą być mieszkańcy obszaru, który to sołectwo obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy,
- utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie sołectwa musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,
- projekt granic sołectwa sporządza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia sołectwa,
- przebieg granic sołectwa powinien - w miarę możliwości - uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
- Do znoszenia sołectw stosuje się odpowiednio ust. 1
[Wróć]
- Organizacja wewnętrzna Rady
§ 8.
- Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z ustaw.
- Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.
§ 9.
- Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Wójta w zakresie, w jakim wykonuje on uchwały Rady.
- Wójt i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności..
§ 10.
- Rada powołuje następujące stałe komisje:
- Rewizyjną,
- Finansów i Oświaty
- Rolnictwa, Ochrony Środowiska, Leśnictwa i Rozwoju Przestrzennego.
- Radny może być członkiem nie więcej niż dwóch komisji stałych.
- W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.
- Ilość osób w poszczególnych komisjach ustala Rada odrębną uchwałą przed ustaleniem składu imiennego komisji.
§ 11.
- Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.
- Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.
- Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:
- określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej Rady,
- przygotowanie projektu porządku obrad,
- dokonanie otwarcia sesji,
- powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na sesji.
- Projekt porządku obrad, o jakim mowa w ust. 3 pkt 2 powinien obejmować sprawozdanie Wójta poprzedniej kadencji.
§ 12.
Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący, w szczególności:
- zwołuje sesje Rady,
- przewodniczy obradom,
- sprawuje nadzór nad prawidłowym przebiegiem obrad,
- zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
- podpisuje uchwały Rady,
- czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.
§ 13.
- W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na to stanowisko.
- W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada na sesji dokona wyboru na to stanowisko przed upływem 3 miesięcy.
§ 14.
Pod nieobecność Przewodniczącego jego zadania wykonuje Wiceprzewodniczący.
§ 15.
Obsługę Rady i jej organów zapewnia Wójt, wyznaczając do prowadzenia tych spraw pracownika Urzędu Gminy - w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady.
[Wróć]
- Tryb pracy Rady
- Sesje Rady
§ 16.
- Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.
- Oprócz uchwał Rada może podejmować:
- postanowienia proceduralne,
- deklaracje,
- oświadczenia,
- apele,
- opinie.
§ 17.
Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Przygotowanie sesji
- Sesje przygotowuje i zwołuje Przewodniczący.
- Przygotowanie sesji obejmuje:
- ustalenie porządku obrad,
- ustalenie terminu i miejsca obrad,
- zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.
- O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesyjnych powiadamia się radnych najpóźniej na 3 dni przed terminem obrad.
- Powiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 5 dni przed sesją.
- W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 4 i 5 Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.
- Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
- Terminy o jakich mowa w ust. 4 i 5 rozpoczynają bieg od dnia następnego po doręczeniu powiadomień i nie obejmują dnia odbywania sesji.
§ 18.
- Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Wójta ustala listę osób zaproszonych na sesję.
- W sesjach Rady uczestniczą - z głosem doradczym - Wójt oraz Sekretarz i Skarbnik Gminy.
- W sesjach Rady mogą uczestniczyć kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych i pracownicy Urzędu Gminy.
- Przebieg sesji
§ 19.
- Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Wójta ustala listę osób zaproszonych na sesję.
- W sesjach Rady uczestniczą - z głosem doradczym - Wójt oraz Sekretarz i Skarbnik Gminy.
- W sesjach Rady mogą uczestniczyć kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych i pracownicy Urzędu Gminy.
§ 20.
Wójt obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
§ 21.
Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.
§ 22.
Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.
§ 23.
- Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
- Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
- O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.
- Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.
§ 24.
Kolejne sesje Rady zwoływane są w terminach ustalanych w planie pracy rady lub w terminach określonych przez Przewodniczącego Rady.
§ 25.
- Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.
- Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia Rady obniży się poniżej połowy składu; jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.
§ 26.
- Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.
- W razie nieobecności Przewodniczącego czynności określone w ust. 1 wykonuje Wiceprzewodniczący Rady.
- Rada na wniosek Przewodniczącego Rady może powołać spośród radnych Sekretarza obrad i powierzyć mu prowadzenie listy mówców, rejestrowanie zgłoszonych wniosków, obliczanie wyników głosowania jawnego, sprawdzanie quorum oraz wykonywanie innych czynności o podobnym charakterze.
§ 27.
- Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły: "Otwieram …… sesję Rad Gminy Rząśnik".
- Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.
§ 28.
Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.
§ 29.
Porządek obrad obejmuje w szczególności:
- przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,
- sprawozdanie z działalności Wójta w okresie między sesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady,
- rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,
- interpelacje i zapytania radnych,
- odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzednich sesjach,
- zapytania i wolne wnioski (w tym punkcie Przewodniczący może udzielić głosu sołtysom i pozostałym uczestnikom sesji).
§ 30.
Sprawozdanie o jakim mowa w § 29 pkt 2 składa Wójt lub jego zastępca.
§ 31.
- Interpelacje i zapytania są kierowane do Wójta.
- Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.
- Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.
- Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady; Przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelację adresatowi.
- Odpowiedź na interpelacje jest udzielana w formie pisemnej, w terminie 21 dni - na ręce Przewodniczącego Rady i radnego składającego interpelację.
- Odpowiedzi na interpelację udziela Wójt lub właściwe rzeczowo osoby, upoważnione do tego przez Wójta.
- W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny interpelujący może zwrócić się do Przewodniczącego Rady o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.
- Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie na najbliższej sesji Rady, w ramach odrębnego punktu porządku obrad.
§ 32.
- Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy, także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
- Zapytania formułowane są pisemnie na ręce Przewodniczącego Rady lub ustnie, w trakcie sesji Rady.
- Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi najpóźniej na najbliższej sesji.
§ 33.
- Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.
- Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
- Radny zabiera głos tylko za zgodą Przewodniczącego Rady.
- Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad, a także Wójt za zgodą Przewodniczącego.
§ 34.
- Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
- Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę "do rzeczy".
- Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący Rady przywołuje radnego "do porządku", a gdy przywołanie nie odniosło skutku może "odebrać mu głos", nakazując odnotowanie tego faktu w protokóle.
- Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.
- Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 35.
Na wniosek radnego, Przewodniczący Rady przyjmuje do protokółu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.
§ 36.
- Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, w szczególności dotyczących:
- stwierdzenia quorum,
- zmiany porządku obrad,
- ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów,
- zamknięcia listy mówców lub kandydatów,
- zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
- zarządzenia przerwy,
- odesłania projektu uchwały do komisji,
- przeliczenia głosów,
- przestrzegania regulaminu obrad.
- Wnioski formalne Przewodniczący Rady poddaje pod dyskusję i głosowanie
§ 37.
- Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może jednak postanowić inaczej.
- Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.
§ 38.
- Po wyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub Wójtowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność - przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
- Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.
- Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 39.
- Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę " Zamykam ... sesję Rady Gminy Rząśnik".
- Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
- Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 40.
- Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
- Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej, niż na następnej sesji.
- Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.
§ 41.
- Pracownik Urzędu Gminy, wyznaczony przez Wójta w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady, sporządza z każdej sesji protokół.
- Rada może przyjąć jako uzupełnienie inną formę dokumentowania przebiegu obrad.
§ 42.
- Z każdej sesji sporządza się protokół, który powinien zawierać:
- numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta,
- stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
- imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,
- odnotowanie przyjęcia protokółu z poprzedniej sesji,
- ustalony porządek obrad,
- przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,
- przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: "za", "przeciw" i "wstrzymujących" oraz głosów nieważnych,
- wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały,
- podpis Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.
- Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi łamane przez dwie ostatnie cyfry roku, a uchwały arabskimi
- Nowa numeracja rozpoczyna się z początkiem każdej kadencji.
§ 43.
- W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta polecając sporządzenie załącznika do protokołu zawierającego sprostowanie lub uzupełnienie.
- Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.
- Rada może podjąć uchwałę o przyjęciu protokółu z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.
§ 44.
- Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady.
- Uchwały Przewodniczący Rady doręcza Wójtowi najpóźniej w ciągu 4 dni od dnia zakończenia sesji.
- Wyciągi z protokołu z sesji oraz kopie uchwał doręcza się tym jednostkom organizacyjnym, które są zobowiązane do określonych działań, z dokumentów tych wynikających.
§ 45.
- Obsługę biurową sesji (wysyłanie zawiadomień, wyciągów z protokołów itp.) sprawuje pracownik Urzędu Gminy w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady
- Pracownik, o którym mowa w ust. 1 podlega w sprawach merytorycznych Przewodniczącemu Rady..
- Uchwały
§ 46.
- Uchwały, o jakich mowa w § 16 ust. 1, a także deklaracje, oświadczenia apele i opinie, o jakich mowa w § 16 ust. 2 są sporządzane w formie odrębnych dokumentów.
- Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych.
§ 47.
- Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy z radnych oraz Wójt, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.
- Projekt uchwały powinien określać w szczególności:
- tytuł uchwały,
- podstawę prawną,
- postanowienia merytoryczne,
- w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,
- określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,
- ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały,
- Projekt uchwały powinien zostać przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o skutkach finansowych jej realizacji.
- Projekty uchwał są opiniowane co do ich zgodności z prawem przez radcę prawnego lub adwokata.
§ 48.
Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu. W projektach uchwał należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i neologizmami.
§ 49.
- Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z organami administracji rządowej lub innymi organami, do zaopiniowania lub uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez Radę.
- Postanowienie ust. 1 nie ma zastosowania, gdy z przepisów prawa wynika, że przedłożeniu podlega projekt uchwały Rady, sporządzony przez Wójta.
§ 50.
- Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady.
- Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady.
§ 51.
Wójt ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady.
- Procedura głosowania
§ 52.
W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni
§ 53.
- Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
- Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad, przelicza oddane głosy "za", "przeciw" i "wstrzymujące się", sumuje je i porównując z listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lub ustawowym składem rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.
- Do przeliczenia głosów Przewodniczący obrad może wyznaczyć radnych
- Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.
§ 54.
- W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym.
- Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.
- Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
- Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.
- Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.
§ 55.
- Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
- W pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący rozstrzyga Przewodniczący obrad.
- W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.
- Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.
§ 56.
- Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.
- Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
- W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
- W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w § 56 ust. 2.
- Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.
- Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.
- Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 6 na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.
§ 57.
- Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów "za" niż "przeciw". Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących "za" czy "przeciw".
- Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.
§ 58.
- Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.
- Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.
- Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% + 1 ważnie oddanych głosów.
- Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.
- Komisje Rady
§ 59.
- Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych i zakres zadań komisji doraźnych określa Rada w odrębnych uchwałach.
- Postanowienie ust. 1 nie dotyczy Komisji Rewizyjnej Rady.
§ 60.
- Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie do 15 lutego każdego roku.
- Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian
§ 61.
- Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.
- Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.
- Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują je Radzie.
§ 62.
- Pracami Komisji kieruje Przewodniczący Komisji lub Zastępca Przewodniczącego Komisji.
- Przewodniczącego komisji wybiera Rada w głosowaniu jawnym.
- Zastępcę Przewodniczącego wybiera komisja ze swojego składu.
§ 63.
Komisje pracują na posiedzeniach.
§ 64.
- Przewodniczący komisji stałych co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdania z działalności Komisji za poprzedni rok do dnia 31 marca następnego roku.
- Komisje doraźne i zespoły powołane przez Radę Gminy składają sprawozdania ze swojej działalności na każde żądanie Rady i na najbliższej sesji po zakończeniu pracy komisji lub zespołu.
§ 65.
Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.
§ 66.
- Do zadań komisji stałych należą w szczególności:
- Stała praca merytoryczna i koncepcyjna w zakresie spraw, dla których komisja została powołana,
- Rozpatrywanie i opiniowanie spraw przekazanych przez wójta , oraz członków komisji,
- Współdziałanie z organami poszczególnych sołectw,
- Współdziałanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz opiniowanie projektów uchwał rady w zakresie zadań, do których komisja została powołana,
- Kontrola działalności wójta i podporządkowanych mu jednostek w zakresie spraw, dla których dana komisja została powołana lub które zleciła jej rada.
- Komisja jest władna do zajmowania stanowiska jeżeli w posiedzeniu bierze udział co najmniej połowa członków komisji.
- Komisja podejmuje rozstrzygnięcia zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
- Na uzasadniony wniosek przewodniczącego rady, przewodniczących komisji rada może dokonywać w czasie kadencji zmian w składzie osobowym i liczbowym komisji, w tym na stanowisku przewodniczącego komisji
- W sprawach o których mowa w ust.4 rada podejmuje stosowne uchwały.
- Komisje Rady
§ 67.
- Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
- Radny na najbliższej sesji lub posiedzeniu komisji, winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne pisemne wyjaśnienia na ręce Przewodniczącego Rady lub przewodniczącego komisji.
§ 68.
Radni utrzymują kontakt ze swoimi wyborcami.
§ 69.
W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada przed podjęciem uchwały powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.
§ 70.
Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.
- Wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego
§ 71.
- Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.
- Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
- Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub upoważnieni wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
[
Wróć]
Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej
- Organizacja Komisji Rewizyjnej
§ 72.
Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego oraz członków Komisji, wybieranych przez Radę.
§ 73.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji Rewizyjnej i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożności działania, jego zadania wykonuje jego Zastępca.
§ 74.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
- W sprawie wyłączenia Zastępcy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej albo członka tej Komisji decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
- O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada.
- Wyłączony Zastępca Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej albo członek tej Komisji może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady - w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.
- Zasady kontroli
§ 75.
- Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:
- legalności,
- gospodarności,
- rzetelności,
- celowości,
oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
- Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.
§ 76.
Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanym w uchwałach Rady.
§ 77.
Komisja Rewizyjna może przeprowadzać następujące rodzaje kontroli:
- kompleksowe - obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,
- problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,
- sprawdzające - podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.
§ 78.
- Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.
- Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie objętej planem, o jakim mowa w ust. 1.
§ 79.
Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 15 dni roboczych, a kontrole problemowa i sprawdzająca - dłużej niż 7 dni roboczych.
§ 80.
- Kontroli Komisji Rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań (kontrola wstępna).
- Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.
- Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
- Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2-3 wykonywane są niezwłocznie.
- Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.
§ 81.
- Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów ustalonych w § 74 ust. 1.
- Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
- Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
- Tryb kontroli
§ 82.
- Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu Komisji Rewizyjnej zespoły kontrolne składające się co najmniej z dwóch członków Komisji.
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.
- Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzane przez jednego członka Komisji Rewizyjnej.
- Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby (osobę) wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.
- Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 4 oraz dowody osobiste.
§ 83.
- W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Wójta, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
- Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Wójta, kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady.
§ 84.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
- Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych, niż określone w ust. 3
§ 85.
Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
- Protokoły kontroli
§ 86.
- Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli - w terminie 5 dni od daty jej zakończenia - protokół pokontrolny, obejmujący:
- nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,
- imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),
- daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
- określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
- imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
- przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,
- datę i miejsce podpisania protokołu,
- podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu, lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.
- Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.
§ 87.
- W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, jest on obowiązany do złożenia - w terminie 3 dni od daty odmowy - pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
- Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
§ 88.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
- Uwagi, o których mowa w ust. 1 składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.
§ 89.
Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które - w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu - otrzymują: Przewodniczący Rady, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i kierownik kontrolowanego podmiotu.
- Plany pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej
§ 90.
- Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 15 lutego każdego roku.
- Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy Komisji Rewizyjnej; przystąpienie do wykonywania kontroli kompleksowych może nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.
§ 91.
Komisja Rewizyjna składa Radzie - w terminie do dnia 31 marca każdego roku - roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej.
§ 92.
- Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej Przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwołuje jej posiedzenia, które nie są objęte zatwierdzonym planem pracy Komisji, w formie pisemnej.
- Posiedzenia, o jakich mowa w ust 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, a także na pisemny umotywowany wniosek:
- Przewodniczącego Rady lub też pisemny wniosek,
- wspólny wniosek Zastępcy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej i członka tej Komisji
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia:
- radnych nie będących członkami Komisji Rewizyjnej,
- osoby zaangażowane na wniosek Komisji Rewizyjnej w charakterze biegłych lub ekspertów.
- W posiedzeniach Komisji Rewizyjnej mogą brać udział tylko jej członkowie oraz zaproszone osoby.
- Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzać protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu.
§ 93.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.
- Przy równej ilości głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego Komisji.
§ 94.
Obsługę biurową Komisji Rewizyjnej zapewnia Wójt.
§ 95.
- Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.
- W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków komunalnych, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem komunalnym do zawarcia stosownej umowy w imieniu Gminy.
§ 96.
- Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub po uzgodnieniu z zainteresowanymi komisjami, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.
- Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli.
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.
- Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli, prowadzonej przez Komisję Rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.
- Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.
§ 97.
Komisja Rewizyjna może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.
[
Wróć]
Tryb pracy Wójta
§ 98.
Wójt wykonuje:
- uchwały Rady,
- jemu przypisane zadania i kompetencje,
- zadania powierzone, o ile ich wykonywanie - na mocy przepisów obowiązującego prawa - należy do niego,
- inne zadania określone ustawami i niniejszym Statutem.
§ 99.
Wójt uczestniczy w sesjach Rady
§ 100.
Komisje Rady mogą żądać przybycia Wójta na ich posiedzenie.
§ 101.
Zastępca Wójta przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji określonych w § 97 - § 99 w przypadku uzyskania upoważnienia od Wójta.
[
Wróć]
Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady, Komisji i Wójta.
§ 102.
Obywatelom udostępnia się dokumenty określone w ustawach.
§ 103.
Protokoły z posiedzeń Rady i Komisji podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu - zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.
§ 104.
- Dokumenty z zakresu działania Rady i Komisji udostępnia pracownik Urzędu Gminy zajmujący się obsługą Rady, w dniach pracy Urzędu Gminy, w godzinach przyjmowania interesantów.
- Dokumenty z zakresu działania Wójta oraz Urzędu Gminy udostępnia Wójt lub Sekretarz Gminy za jego zgodą, w dniach i godzinach przyjmowania interesantów.
§ 105.
Realizacja uprawnień określonych w § 102 i 103 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Gminy i w asyście pracownika Urzędu Gminy.
Uprawnienia określone w § 102, 103 i 104 ust.2 nie znajdują zastosowania:
- w przypadku wyłączenia jawności. na podstawie ustaw.
[
Wróć]
Pracownicy samorządowi
- W Urzędzie Gminy na podstawie mianowania zatrudnia się pracowników na następujących stanowiskach:
- Kierownik Referatu Budżetu i Finansów
- Kierownik Referatu Organizacyjno - Administracyjnego, Kultury i Ochrony Zdrowia,
- Kierownik Referatu Spraw Obywatelskich,
- Kierownik Referatu Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska.
- Pozostali pracownicy zatrudniani są na umowę o pracę.
[
Wróć]