Statut

Statut Gminy Rząśnik

STATUT GMINY RZĄŚNIK






  1. Rozdział Postanowienia ogólne
  2. Rozdział Gmina
  3. Rozdział Jednostki pomocnicze Gminy: sołectwa
  4. Rozdział Organizacja wewnętrzna Rady
  5. Rozdział Tryb pracy Rady
  6. Rozdział Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej
  7. Rozdział Tryb pracy Wójta
  8. Rozdział Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady, Komisji i Wójta
  9. Rozdział Pracownicy samorządowi




Rozdziały:




  1. Postanowienia ogólne


    § 1.


    Uchwała określa:

    1. ustrój Gminy Rząśnik,
    2. zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy - sołectw oraz udziału przewodniczących tych jednostek - sołtysów w pracach rady gminy,
    3. organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady i Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Rząśnik,
    4. tryb pracy Wójta Gminy Rząśnik,
    5. zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej Komisji i Wójta Gminy oraz korzystania z nich.


    § 2.


    Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:

    1. Gminie - należy przez to rozumieć gminę Rząśnik,
    2. Radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy Rząśnik,
    3. Komisji - należy przez to rozumieć Komisje Rady Gminy Rząśnik,
    4. Komisji Rewizyjnej - należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Gminy Rząśnik,
    5. Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Rząśnik,
    6. Statucie - należy przez to rozumieć Statut Gminy Rząśnik.


    [Wróć]

     



  2. Gmina


    § 3.



    1. Gmina Rząśnik jest podstawową jednostką samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
    2. Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organy.


    § 4.



    1. Gmina położona jest w Powiecie Wyszkowskim, w Województwie Mazowieckim i obejmuje obszar 167 km2.
    2. Granice terytorialne Gminy określone są na mapie w skali 1:100.000, która stanowi załącznik nr 1 do Statutu.
    3. W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa,
    4. Wójt prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.


    § 5.



    1. W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.
    2. Wójt prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.


    § 6.

    Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Rząśnik.




    [Wróć]

     





  3. Jednostki pomocnicze Gminy: sołectwa


    § 7.



    1. O utworzeniu, połączeniu i podziale sołectwa a także zmianie jego granic rozstrzyga Rada w drodze odrębnej uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:


      1. inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia sołectwa mogą być mieszkańcy obszaru, który to sołectwo obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy,
      2. utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie sołectwa musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,
      3. projekt granic sołectwa sporządza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia sołectwa,
      4. przebieg granic sołectwa powinien - w miarę możliwości - uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.



    2. Do znoszenia sołectw stosuje się odpowiednio ust. 1



    [Wróć]

     



  4. Organizacja wewnętrzna Rady


    § 8.



    1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z ustaw.
    2. Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.


    § 9.



    1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Wójta w zakresie, w jakim wykonuje on uchwały Rady.
    2. Wójt i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności..


    § 10.



    1. Rada powołuje następujące stałe komisje:


      1. Rewizyjną,
      2. Finansów i Oświaty
      3. Rolnictwa, Ochrony Środowiska, Leśnictwa i Rozwoju Przestrzennego.



    2. Radny może być członkiem nie więcej niż dwóch komisji stałych.
    3. W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.
    4. Ilość osób w poszczególnych komisjach ustala Rada odrębną uchwałą przed ustaleniem składu imiennego komisji.


    § 11.



    1. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.
    2. Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.
    3. Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:


      1. określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej Rady,
      2. przygotowanie projektu porządku obrad,
      3. dokonanie otwarcia sesji,
      4. powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na sesji.



    4. Projekt porządku obrad, o jakim mowa w ust. 3 pkt 2 powinien obejmować sprawozdanie Wójta poprzedniej kadencji.


    § 12.


    Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący, w szczególności:

    1. zwołuje sesje Rady,
    2. przewodniczy obradom,
    3. sprawuje nadzór nad prawidłowym przebiegiem obrad,
    4. zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
    5. podpisuje uchwały Rady,
    6. czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.


    § 13.



    1. W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na to stanowisko.
    2. W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada na sesji dokona wyboru na to stanowisko przed upływem 3 miesięcy.


    § 14.


    Pod nieobecność Przewodniczącego jego zadania wykonuje Wiceprzewodniczący.

    § 15.


    Obsługę Rady i jej organów zapewnia Wójt, wyznaczając do prowadzenia tych spraw pracownika Urzędu Gminy - w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady.




    [Wróć]

     






  5. Tryb pracy Rady




    1. Sesje Rady

      § 16.



      1. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.
      2. Oprócz uchwał Rada może podejmować:


        1. postanowienia proceduralne,
        2. deklaracje,
        3. oświadczenia,
        4. apele,
        5. opinie.



      § 17.



      Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

    2. Przygotowanie sesji

      1. Sesje przygotowuje i zwołuje Przewodniczący.
      2. Przygotowanie sesji obejmuje:

        1. ustalenie porządku obrad,
        2. ustalenie terminu i miejsca obrad,
        3. zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.


      3. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesyjnych powiadamia się radnych najpóźniej na 3 dni przed terminem obrad.
      4. Powiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 5 dni przed sesją.
      5. W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 4 i 5 Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.
      6. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
      7. Terminy o jakich mowa w ust. 4 i 5 rozpoczynają bieg od dnia następnego po doręczeniu powiadomień i nie obejmują dnia odbywania sesji.


      § 18.



      1. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Wójta ustala listę osób zaproszonych na sesję.
      2. W sesjach Rady uczestniczą - z głosem doradczym - Wójt oraz Sekretarz i Skarbnik Gminy.
      3. W sesjach Rady mogą uczestniczyć kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych i pracownicy Urzędu Gminy.


    3. Przebieg sesji

      § 19.



      1. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Wójta ustala listę osób zaproszonych na sesję.
      2. W sesjach Rady uczestniczą - z głosem doradczym - Wójt oraz Sekretarz i Skarbnik Gminy.
      3. W sesjach Rady mogą uczestniczyć kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych i pracownicy Urzędu Gminy.


      § 20.


      Wójt obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.

      § 21.


      Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.

      § 22.


      Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.

      § 23.



      1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
      2. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
      3. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.
      4. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.


      § 24.


      Kolejne sesje Rady zwoływane są w terminach ustalanych w planie pracy rady lub w terminach określonych przez Przewodniczącego Rady.

      § 25.



      1. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.
      2. Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia Rady obniży się poniżej połowy składu; jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.


      § 26.



      1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.
      2. W razie nieobecności Przewodniczącego czynności określone w ust. 1 wykonuje Wiceprzewodniczący Rady.
      3. Rada na wniosek Przewodniczącego Rady może powołać spośród radnych Sekretarza obrad i powierzyć mu prowadzenie listy mówców, rejestrowanie zgłoszonych wniosków, obliczanie wyników głosowania jawnego, sprawdzanie quorum oraz wykonywanie innych czynności o podobnym charakterze.


      § 27.



      1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły: "Otwieram …… sesję Rad Gminy Rząśnik".
      2. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.


      § 28.


      Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.

      § 29.


      Porządek obrad obejmuje w szczególności:

      1. przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,
      2. sprawozdanie z działalności Wójta w okresie między sesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady,
      3. rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,
      4. interpelacje i zapytania radnych,
      5. odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzednich sesjach,
      6. zapytania i wolne wnioski (w tym punkcie Przewodniczący może udzielić głosu sołtysom i pozostałym uczestnikom sesji).


      § 30.


      Sprawozdanie o jakim mowa w § 29 pkt 2 składa Wójt lub jego zastępca.

      § 31.



      1. Interpelacje i zapytania są kierowane do Wójta.
      2. Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.
      3. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.
      4. Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady; Przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelację adresatowi.
      5. Odpowiedź na interpelacje jest udzielana w formie pisemnej, w terminie 21 dni - na ręce Przewodniczącego Rady i radnego składającego interpelację.
      6. Odpowiedzi na interpelację udziela Wójt lub właściwe rzeczowo osoby, upoważnione do tego przez Wójta.
      7. W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny interpelujący może zwrócić się do Przewodniczącego Rady o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.
      8. Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie na najbliższej sesji Rady, w ramach odrębnego punktu porządku obrad.


      § 32.



      1. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy, także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
      2. Zapytania formułowane są pisemnie na ręce Przewodniczącego Rady lub ustnie, w trakcie sesji Rady.
      3. Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi najpóźniej na najbliższej sesji.


      § 33.



      1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.
      2. Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
      3. Radny zabiera głos tylko za zgodą Przewodniczącego Rady.
      4. Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad, a także Wójt za zgodą Przewodniczącego.


      § 34.



      1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
      2. Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę "do rzeczy".
      3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący Rady przywołuje radnego "do porządku", a gdy przywołanie nie odniosło skutku może "odebrać mu głos", nakazując odnotowanie tego faktu w protokóle.
      4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.
      5. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.


      § 35.


      Na wniosek radnego, Przewodniczący Rady przyjmuje do protokółu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.

      § 36.



      1. Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, w szczególności dotyczących:

        • stwierdzenia quorum,
        • zmiany porządku obrad,
        • ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów,
        • zamknięcia listy mówców lub kandydatów,
        • zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
        • zarządzenia przerwy,
        • odesłania projektu uchwały do komisji,
        • przeliczenia głosów,
        • przestrzegania regulaminu obrad.


      2. Wnioski formalne Przewodniczący Rady poddaje pod dyskusję i głosowanie


      § 37.



      1. Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może jednak postanowić inaczej.
      2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.


      § 38.



      1. Po wyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub Wójtowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność - przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
      2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.
      3. Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.


      § 39.



      1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę " Zamykam ... sesję Rady Gminy Rząśnik".
      2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
      3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.


      § 40.



      1. Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
      2. Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej, niż na następnej sesji.
      3. Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.


      § 41.



      1. Pracownik Urzędu Gminy, wyznaczony przez Wójta w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady, sporządza z każdej sesji protokół.
      2. Rada może przyjąć jako uzupełnienie inną formę dokumentowania przebiegu obrad.


      § 42.



      1. Z każdej sesji sporządza się protokół, który powinien zawierać:

        1. numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta,
        2. stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
        3. imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,
        4. odnotowanie przyjęcia protokółu z poprzedniej sesji,
        5. ustalony porządek obrad,
        6. przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,
        7. przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: "za", "przeciw" i "wstrzymujących" oraz głosów nieważnych,
        8. wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały,
        9. podpis Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.


      2. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi łamane przez dwie ostatnie cyfry roku, a uchwały arabskimi
      3. Nowa numeracja rozpoczyna się z początkiem każdej kadencji.


      § 43.



      1. W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta polecając sporządzenie załącznika do protokołu zawierającego sprostowanie lub uzupełnienie.
      2. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.
      3. Rada może podjąć uchwałę o przyjęciu protokółu z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.


      § 44.



      1. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady.
      2. Uchwały Przewodniczący Rady doręcza Wójtowi najpóźniej w ciągu 4 dni od dnia zakończenia sesji.
      3. Wyciągi z protokołu z sesji oraz kopie uchwał doręcza się tym jednostkom organizacyjnym, które są zobowiązane do określonych działań, z dokumentów tych wynikających.


      § 45.



      1. Obsługę biurową sesji (wysyłanie zawiadomień, wyciągów z protokołów itp.) sprawuje pracownik Urzędu Gminy w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady
      2. Pracownik, o którym mowa w ust. 1 podlega w sprawach merytorycznych Przewodniczącemu Rady..


    4. Uchwały

      § 46.



      1. Uchwały, o jakich mowa w § 16 ust. 1, a także deklaracje, oświadczenia apele i opinie, o jakich mowa w § 16 ust. 2 są sporządzane w formie odrębnych dokumentów.
      2. Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych.


      § 47.



      1. Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy z radnych oraz Wójt, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.
      2. Projekt uchwały powinien określać w szczególności:

        1. tytuł uchwały,
        2. podstawę prawną,
        3. postanowienia merytoryczne,
        4. w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,
        5. określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,
        6. ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały,


      3. Projekt uchwały powinien zostać przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o skutkach finansowych jej realizacji.
      4. Projekty uchwał są opiniowane co do ich zgodności z prawem przez radcę prawnego lub adwokata.


      § 48.


      Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu. W projektach uchwał należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i neologizmami.

      § 49.



      1. Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z organami administracji rządowej lub innymi organami, do zaopiniowania lub uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez Radę.
      2. Postanowienie ust. 1 nie ma zastosowania, gdy z przepisów prawa wynika, że przedłożeniu podlega projekt uchwały Rady, sporządzony przez Wójta.


      § 50.



      1. Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady.
      2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady.


      § 51.


      Wójt ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady.
    5. Procedura głosowania

      § 52.


      W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni

      § 53.



      1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
      2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad, przelicza oddane głosy "za", "przeciw" i "wstrzymujące się", sumuje je i porównując z listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lub ustawowym składem rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.
      3. Do przeliczenia głosów Przewodniczący obrad może wyznaczyć radnych
      4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.


      § 54.



      1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym.
      2. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.
      3. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
      4. Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.
      5. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.


      § 55.



      1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
      2. W pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący rozstrzyga Przewodniczący obrad.
      3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.
      4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.


      § 56.



      1. Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.
      2. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
      3. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
      4. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w § 56 ust. 2.
      5. Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.
      6. Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.
      7. Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 6 na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.


      § 57.



      1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów "za" niż "przeciw". Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących "za" czy "przeciw".
      2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.


      § 58.



      1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.
      2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.
      3. Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% + 1 ważnie oddanych głosów.
      4. Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.


    6. Komisje Rady

      § 59.



      1. Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych i zakres zadań komisji doraźnych określa Rada w odrębnych uchwałach.
      2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy Komisji Rewizyjnej Rady.


      § 60.



      1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie do 15 lutego każdego roku.
      2. Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian


      § 61.



      1. Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.
      2. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.
      3. Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują je Radzie.


      § 62.



      1. Pracami Komisji kieruje Przewodniczący Komisji lub Zastępca Przewodniczącego Komisji.
      2. Przewodniczącego komisji wybiera Rada w głosowaniu jawnym.
      3. Zastępcę Przewodniczącego wybiera komisja ze swojego składu.


      § 63.


      Komisje pracują na posiedzeniach.

      § 64.



      1. Przewodniczący komisji stałych co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdania z działalności Komisji za poprzedni rok do dnia 31 marca następnego roku.
      2. Komisje doraźne i zespoły powołane przez Radę Gminy składają sprawozdania ze swojej działalności na każde żądanie Rady i na najbliższej sesji po zakończeniu pracy komisji lub zespołu.


      § 65.


      Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.

      § 66.



      1. Do zadań komisji stałych należą w szczególności:

        1. Stała praca merytoryczna i koncepcyjna w zakresie spraw, dla których komisja została powołana,
        2. Rozpatrywanie i opiniowanie spraw przekazanych przez wójta , oraz członków komisji,
        3. Współdziałanie z organami poszczególnych sołectw,
        4. Współdziałanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz opiniowanie projektów uchwał rady w zakresie zadań, do których komisja została powołana,
        5. Kontrola działalności wójta i podporządkowanych mu jednostek w zakresie spraw, dla których dana komisja została powołana lub które zleciła jej rada.


      2. Komisja jest władna do zajmowania stanowiska jeżeli w posiedzeniu bierze udział co najmniej połowa członków komisji.
      3. Komisja podejmuje rozstrzygnięcia zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
      4. Na uzasadniony wniosek przewodniczącego rady, przewodniczących komisji rada może dokonywać w czasie kadencji zmian w składzie osobowym i liczbowym komisji, w tym na stanowisku przewodniczącego komisji
      5. W sprawach o których mowa w ust.4 rada podejmuje stosowne uchwały.


    7. Komisje Rady

      § 67.



      1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
      2. Radny na najbliższej sesji lub posiedzeniu komisji, winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne pisemne wyjaśnienia na ręce Przewodniczącego Rady lub przewodniczącego komisji.


      § 68.


      Radni utrzymują kontakt ze swoimi wyborcami.

      § 69.


      W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada przed podjęciem uchwały powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.

      § 70.


      Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.

    8. Wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego

      § 71.



      1. Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.
      2. Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
      3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub upoważnieni wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.



    [Wróć]

     



  6. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej



    1. Organizacja Komisji Rewizyjnej

      § 72.


      Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego oraz członków Komisji, wybieranych przez Radę.

      § 73.


      Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji Rewizyjnej i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożności działania, jego zadania wykonuje jego Zastępca.

      § 74.



      1. Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
      2. W sprawie wyłączenia Zastępcy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej albo członka tej Komisji decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
      3. O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada.
      4. Wyłączony Zastępca Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej albo członek tej Komisji może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady - w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.


    2. Zasady kontroli

      § 75.



      1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:

        1. legalności,
        2. gospodarności,
        3. rzetelności,
        4. celowości,

          oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.



      2. Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.


      § 76.


      Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanym w uchwałach Rady.

      § 77.


      Komisja Rewizyjna może przeprowadzać następujące rodzaje kontroli:

      1. kompleksowe - obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,
      2. problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,
      3. sprawdzające - podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.


      § 78.



      1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.
      2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie objętej planem, o jakim mowa w ust. 1.


      § 79.


      Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 15 dni roboczych, a kontrole problemowa i sprawdzająca - dłużej niż 7 dni roboczych.

      § 80.



      1. Kontroli Komisji Rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań (kontrola wstępna).
      2. Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.
      3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
      4. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2-3 wykonywane są niezwłocznie.
      5. Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.


      § 81.



      1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów ustalonych w § 74 ust. 1.
      2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
      3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.


    3. Tryb kontroli

      § 82.



      1. Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu Komisji Rewizyjnej zespoły kontrolne składające się co najmniej z dwóch członków Komisji.
      2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.
      3. Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzane przez jednego członka Komisji Rewizyjnej.
      4. Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby (osobę) wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.
      5. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 4 oraz dowody osobiste.


      § 83.



      1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Wójta, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
      2. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Wójta, kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady.


      § 84.



      1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
      2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
      3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
      4. Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych, niż określone w ust. 3


      § 85.


      Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

    4. Protokoły kontroli

      § 86.



      1. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli - w terminie 5 dni od daty jej zakończenia - protokół pokontrolny, obejmujący:

        1. nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,
        2. imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),
        3. daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
        4. określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
        5. imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
        6. przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,
        7. datę i miejsce podpisania protokołu,
        8. podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu, lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.


      2. Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.


      § 87.



      1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, jest on obowiązany do złożenia - w terminie 3 dni od daty odmowy - pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
      2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.


      § 88.



      1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
      2. Uwagi, o których mowa w ust. 1 składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.


      § 89.


      Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które - w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu - otrzymują: Przewodniczący Rady, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i kierownik kontrolowanego podmiotu.


    5. Plany pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej

      § 90.



      1. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 15 lutego każdego roku.
      2. Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy Komisji Rewizyjnej; przystąpienie do wykonywania kontroli kompleksowych może nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.


      § 91.


      Komisja Rewizyjna składa Radzie - w terminie do dnia 31 marca każdego roku - roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.
    6. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej.

      § 92.



      1. Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej Przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb
      2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwołuje jej posiedzenia, które nie są objęte zatwierdzonym planem pracy Komisji, w formie pisemnej.
      3. Posiedzenia, o jakich mowa w ust 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, a także na pisemny umotywowany wniosek:

        1. Przewodniczącego Rady lub też pisemny wniosek,
        2. wspólny wniosek Zastępcy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej i członka tej Komisji


      4. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia:

        1. radnych nie będących członkami Komisji Rewizyjnej,
        2. osoby zaangażowane na wniosek Komisji Rewizyjnej w charakterze biegłych lub ekspertów.


      5. W posiedzeniach Komisji Rewizyjnej mogą brać udział tylko jej członkowie oraz zaproszone osoby.
      6. Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzać protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu.


      § 93.



      1. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.
      2. Przy równej ilości głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego Komisji.


      § 94.


      Obsługę biurową Komisji Rewizyjnej zapewnia Wójt.

      § 95.



      1. Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.
      2. W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków komunalnych, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem komunalnym do zawarcia stosownej umowy w imieniu Gminy.


      § 96.



      1. Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub po uzgodnieniu z zainteresowanymi komisjami, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.
      2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli.
      3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.
      4. Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli, prowadzonej przez Komisję Rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.
      5. Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.



      § 97.


      Komisja Rewizyjna może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.



    [Wróć]

     



  7. Tryb pracy Wójta


    § 98.


    Wójt wykonuje:

    1. uchwały Rady,
    2. jemu przypisane zadania i kompetencje,
    3. zadania powierzone, o ile ich wykonywanie - na mocy przepisów obowiązującego prawa - należy do niego,
    4. inne zadania określone ustawami i niniejszym Statutem.


    § 99.


    Wójt uczestniczy w sesjach Rady

    § 100.


    Komisje Rady mogą żądać przybycia Wójta na ich posiedzenie.

    § 101.


    Zastępca Wójta przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji określonych w § 97 - § 99 w przypadku uzyskania upoważnienia od Wójta.



    [Wróć]

     



  8. Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady, Komisji i Wójta.


    § 102.


    Obywatelom udostępnia się dokumenty określone w ustawach.

    § 103.


    Protokoły z posiedzeń Rady i Komisji podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu - zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.

    § 104.



    1. Dokumenty z zakresu działania Rady i Komisji udostępnia pracownik Urzędu Gminy zajmujący się obsługą Rady, w dniach pracy Urzędu Gminy, w godzinach przyjmowania interesantów.
    2. Dokumenty z zakresu działania Wójta oraz Urzędu Gminy udostępnia Wójt lub Sekretarz Gminy za jego zgodą, w dniach i godzinach przyjmowania interesantów.


    § 105.


    Realizacja uprawnień określonych w § 102 i 103 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Gminy i w asyście pracownika Urzędu Gminy.

    Uprawnienia określone w § 102, 103 i 104 ust.2 nie znajdują zastosowania:


    1. w przypadku wyłączenia jawności. na podstawie ustaw.



    [Wróć]

     



  9. Pracownicy samorządowi




    1. W Urzędzie Gminy na podstawie mianowania zatrudnia się pracowników na następujących stanowiskach:

      1. Kierownik Referatu Budżetu i Finansów
      2. Kierownik Referatu Organizacyjno - Administracyjnego, Kultury i Ochrony Zdrowia,
      3. Kierownik Referatu Spraw Obywatelskich,
      4. Kierownik Referatu Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska.


    2. Pozostali pracownicy zatrudniani są na umowę o pracę.



    [Wróć]

     






Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 04 czerwca 2003 10:07
Dokument wprowadzony do BIP przez: Administrator
Ilość wyświetleń: 3430
22 maja 2007 14:32 (Administrator) - Dodano załącznik
22 maja 2007 14:30 (Administrator) - Dodano załącznik
22 maja 2007 14:28 (Administrator) - Dodano załącznik