Rząśnik, dnia 22.03.2013 r.
S.6220.2.8.2013
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia.
Na podstawie art. 104, ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku - Kodeks postępowania administracyjnego ( Dz.U. z 2000 roku Nr 98. poz. 1071 z późniejszymi zmianami) oraz art. 63 ust. 1, art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt. 2, art. 72 ust. 1 pkt. 3, art. 74 ust. 3, art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 85 ust. 1, ust, 2 pkt. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 03 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U.z 2008 roku Nr 199, poz. 1227 z póż. zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt. 70 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 09 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko ( Dz.U. Nr 213, poz. 1397), po rozpatrzeniu wniosku Gminy Rząśnik z dnia 18.01.2013 roku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia planowanego do realizacji pn. „Przebudowa nawierzchni drogi gminnej Plewica
- Rogóźno - Wólka Wojciechówek, z gruntowej na asfaltową, położonej na działce nr ew. 108 obręb Rogoźno" oraz po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Wyszkowie i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie,
stwierdzam:
dla przedsięwzięcia pn. " Przebudowa nawierzchni drogi gminnej Plewica - Rogóźno - Wólka Wojciechówek, z gruntowej na asfaltową, położonej na działce nr ew. 108 obręb Rogóźno", nie ma konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
uzasadnienie
Do Wójta Gminy Rząśnik, w dniu 18 stycznia 2013 roku wpłynął wniosek złożony przez Gminę Rząśnik o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na przebudowie nawierzchni drogi gminnej Plewica - Rogóźno - Wólka Wojciechówek, z gruntowej na asfaltową, położonej na działce nr ew. 108 obręb Rogóźno. Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie polegało na przebudowie nawierzchni drogi gminnej Plewica
- Rogóźno - Wólka Wojciechówek, z gruntowej na asfaltową, na odcinku o długości 2 615,8 mi szerokości 5 m. Przedmiotowe przedsięwzięcie zalicza się do grupy wymienionej w § 3 ust. 1 pkt.60 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 09 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko ( Dz.U. z 2010 roku Nr 213, poz. 1397). Inwestorem planowanego przedsięwzięcia jest Gmina Rząśnik.
Zgodnie z Miejscowym Planem Przestrzennego Zagospodarowania Gminy Rząśnik uchwalonym
uchwalą Nr XXVII/130/2004 Rady Gminy Rząśnik z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Rząśnik, działka oznaczona nr 108 położona w obrębie Rogóźno przeznaczona jest pod tereny dróg lokalnych.
Do wniosku została załączona karta informacyjna o przedsięwzięciu, kopia mapy ewidencyjnej obejmująca przewidywany teren, wypis z rejestru gruntów obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz działek sąsiednich, wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Rząśnik.
W dniu 18.01.2013 roku zostało wszczęte postępowanie w przedmiotowej sprawie. O wszczęciu postępowania zostały powiadomione strony.
Zawiadomienie zostało zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej, wywieszono na tablicy ogłoszeń Urzędu, przekazano sołtysowi miejscowości Rogóźno, Gmina Rząśnik w celu podania do publicznej wiadomości mieszkańcom. Przedmiotowe przedsięwzięcie zostało wymienione w § 3 ust. 1 pkt. 60 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 09 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko ( Dz.U. Nr 213, poz. 1397), jako przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko, dla którego przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane.
W związku z powyższym, organ prowadzący postępowanie działając zgodnie
z art. 64 ust. 1 pkt. 1 i pkt. 2 ust. 2, art. 78 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 03 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2008 roku Nr 199, poz. 1227 z póź. zm.) wystąpił pismem znak S.6220.2.2.2013 z 18 stycznia 2013 roku do Regionalnego Dyrektora Ochrony środowiska w Warszawie i pismem S.6220.2.3.2013 z dnia 18 stycznia 2013 roku do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Wyszkowie o wydanie opinii w przedmiocie stwierdzenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia. W przypadku zajęcia stanowiska opowiadającego się za sporządzeniem raportu o określenie jego zakresu.
Wynikiem wystąpień do tych organów są nadesłane:
- postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie WOOŚ-
II.4240.101.2013.UW z dnia 8 lutego 2013 roku, w którym wyraził opinię, że dla przedsięwzięcia pn.„ Przebudowa nawierzchni drogi gminnej Plewica - Rogóźno - Wólka Wojciechówek, z gruntowej na asfaltową, położonej na działce nr ew. 108 obręb Rogóźno nie ma konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
- opinia sanitarna znak PPIS-ZNS-712/2/2013 z dnia 29 stycznia 2013 Państwowego Powiatowego
Inspektora Sanitarnego w Wyszkowie stwierdzająca, że odstępuje od obowiązku przeprowadzenia
oceny oddziaływania na środowisko oraz opracowania raportu dla w/w przedsięwzięcia.
Wójt Gminy Rząśnik, postanowieniem S.6220.02.05.2013 z dnia 19.02.2013 roku odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
Po przeprowadzeniu analizy zgromadzonego w przedmiotowej sprawie materiału, uwzględniając łącznie uwarunkowania określone w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 03 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz. U.z 2008 roku Nr 199, poz. 1227 z póż. zm.), organ prowadzący postępowanie stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego do realizacji przedsięwzięcia pn. " Przebudowa nawierzchni drogi gminnej Plewica - Rogóźno - Wólka Wojciechówek, z gruntowej na asfaltową, położonej na działce nr ew. 108 obręb Rogóźno,
W ramach przebudowy nawierzchni drogi gminnej Nowa Wieś - Nury - Grodziczno zostaną wykonane:
1 .Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
a) skala przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji.
Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie polegało na przebudowie nawierzchni drogi gminnej Plewica - Rogóźno - Wólka Wojciechówek z gruntowej na asfaltową na odcinku o długości 2 615,8 m, szerokość jezdni będzie wynosiła 5 m. Podbudowa drogi wykonana zostanie z kruszywa stabilizowanego cementem o grubości 16 cm. Warstwa wiążąca jak i warstwa ścieralna wykonane zostaną z betonu asfaltowego i każda z nich będzie miała grubość 4 cm. Całkowita powierzchnia jezdni wykonanej z betonu asfaltowego wyniesie 13 079 m2, natomiast powierzchnia zjazdów gospodarczych - 381,90 m2, Wykonane zostaną także pobocza z pospółki o powierzchni 2 522,80 m2. Nie przewiduje się zmiany sposobu użytkowania istniejących terenów.
b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie:
Z uwagi na skalę, charakter i lokalizację przedsięwzięcia nie wystąpią oddziaływania skumulowane.
c) wykorzystania zasobów naturalnych: surowców, paliw i energii.
W związku z realizacją przedsięwzięcia planowane jest zużycie surowców i materiałów wykorzystywanych przy tego typu pracach w ilościach ściśle wynikających z technologii robót.
d) emisji i występowania innych uciążliwości.
Podczas realizacji przedsięwzięcia wystąpi zwiększona emisja hałasu i spalin, które będą minimalizowane przez zastosowane sprawnego sprzętu. Będzie to oddziaływanie krótkotrwałe i przejściowe i nie spowoduje przekroczenia aktualnie obowiązujących standardów jakości środowiska. Eksploatacja przedsięwzięcia będzie wiązała się z emisjami substancji do powietrza oraz hałasu, pochodzącymi z pojazdów poruszających się po drodze. Wymiana nawierzchni drogi przyczyni się do zmniejszenia emisji pyłu i hałasu a zwiększenie płynności ruchu przyczyni się do zmniejszenia emisji substancji do powietrza. Na etapie eksploatacji inwestycji, wody opadowe odprowadzane będą na przyległe tereny, w tym celu zaprojektowano odpowiednie spadki poprzeczne i podłużne przebudowywanej drogi.
e) ryzyka wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii.
Planowane przedsięwzięcie nie należy do inwestycji, które mogłyby być potencjalnym źródłem poważnej awarii.
2.Usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego - uwzględniające:
a) obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytki zaleganiu wód podziemnych.
Z karty informacyjnej nie wynika aby przedsięwzięcie było realizowane w miejscu występowania obszarów wodno-błotnych.
b)obszary wybrzeży
Przedmiotowe przedsięwzięcie leży poza obszarami wybrzeży.
c) Obszary górskie lub leśne
Przedmiotowe przedsięwzięcie leży poza obszarami górskimi i leśnymi.
d)obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych
Inwestycja nie będzie realizowana na obszarach objętych ochroną, w tym strefie ochronnej ujęć
wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych
e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody.
Przedmiotowa inwestycja została zlokalizowana w granicach obszaru Natura 2000: Dolina Dolnej Narwi PLB 140014. Zgodnie ze Standardowym Formularzem Danych ww. obszaru jest bardzo ważną ostoją ptaków wodno - błotnych, szczególnie w okresie lęgowym, w którym obszar zasiedla co najmniej 1% populacji krajowej następujących gatunków ptaków: batalion, błotniak łąkowy, dubelt, kraska, krwawodziób, kulik wielki, kulon, łabędź krzykliwy, rybitwa białoczelna, rybitwa czarna, rybitwa rzeczna, rycyk, siweczka rzeczna, sowa błotna, zimorodek. Podstawowe zagrożenie dla ww. obszaru stanowią: zaniechanie lub zmniejszenie intensywności gospodarki łąkowo -pasterskiej, a w jej następstwie silna sukcesja roślinności krzewiastej i drzewiastej, eksploatacja torfu i piasku, zanieczyszczenie wód, nielegalne wysypiska śmieci, intensywna penetracja rekreacyjna oraz wnikanie zabudowy rekreacyjnej na obszar doliny. W związku z powyższym, biorąc pod uwagę charakter i skalę planowanego przedsięwzięcia, stwierdza się że realizacja przedsięwzięcia zarówno w sposób bezpośredni, jak również pośredni nie będzie skutkowała wystąpieniem negatywnych oddziaływań wskazanych w SDF-ie jako podstawowe zagrożenie dla prawidłowego funkcjonowania gatunków ptaków będących przedmiotami ochrony ww. obszaru Natura 2000 oraz na spójność sieci Natura 2000.
W ramach przedsięwzięcia nie przewiduje się wycinki drzew ani podejmowania działań mogących w znaczący sposób zmienić stosunki wodne terenów sąsiednich.
f) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone
W miejscu realizacji inwestycji oraz w jej pobliżu nie występują obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone.
g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne
Z posiadanej dokumentacji nie wynika, że w miejscu realizacji przedsięwzięcia oraz jego pobliżu znajdują się obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.
h) gęstość zaludnienia
Gęstość zaludnienia w gminie Rząśnik wynosi 40 osób/km 2 .
i) obszary przylegające do jezior
W miejscu realizacji inwestycji oraz w najbliższej okolicy nie występują jeziora i inne naturalne zbiorniki wód stojących.
j) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej
W rejonie realizacji przedsięwzięcia brak jest uzdrowisk i obszarów ochrony uzdrowiskowej.
3.Rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważanego przedsięwzięcia w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w pkt.1 i 2 wynikające z:
a) zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może
oddziaływać
Zasięg przestrzenny oddziaływania przedsięwzięcia ograniczy się do najbliższego otoczenia miejsca jego realizacji.
b) transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy
przyrodnicze
Lokalizacja, skala i charakter przedsięwzięcia wykluczają możliwość wystąpienia oddziaływań o charakterze transgranicznym.
c) wielkości i złożoności oddziaływania z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej
Informacje zawarte w karcie informacyjnej przedłożonej dla przedmiotowego przedsięwzięcia stwierdzają brak możliwości wystąpienia oddziaływań o znacznej wielkości lub złożoności.
d) prawdopodobieństwo oddziaływania
Informacje zawarte w karcie informacyjnej przedsięwzięcia potwierdzają wystąpienie oddziaływań w fazie budowy przedsięwzięcia. Oddziaływania te będą miały charakter krótkotrwały i zasięg lokalny oraz będą ograniczone poprzez zastosowanie odpowiednich zabezpieczeń i organizację robót.
Na etapie eksploatacji oddziaływanie będzie minimalne nie powodujące przekroczenia obowiązujących norm.
e) czas trwania częstotliwości i odwracalności oddziaływania
Oddziaływania powstałe na etapie realizacji przedsięwzięcia będą krótkotrwale a ich występowanie będzie ograniczone do okresu prowadzenia prac budowlanych.
W fazie eksploatacji będą występowały oddziaływania spowodowane emisją hałasu i substancji do powietrza spowodowane ruchem pojazdów, na który zarządzający drogą nie ma wpływu.
Po analizie materiałów przedłożonych przez Inwestora, postanowienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie, opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Wyszkowie, organ prowadzący postępowanie stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia o czym przesądzają uwarunkowania, o których mowa w art. 63 ust. 1 wyżej powołanej ustawy:
Obwieszczeniem Wójta Gminy Rząśnik z dnia 05.03.2013 roku zgodnie z art. 9, art. 10, i art. 73 § 1
ustawy Kodeks postępowania administracyjnego organ prowadzący postępowanie zawiadomił o
zakończonym postępowaniu dowodowym i przystąpieniu do rozpatrzenia zgromadzonego materiału
dowodowego, z którym strony mogły się zapoznać w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia
obwieszczenia, w siedzibie Urzędu Gminy Rząśnik, pok. Nr 11 w dni robocze od godz. 8-16 i
wypowiedzieć się, co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. Obwieszczenie
zostało przekazane stronom postępowania zgodnie z art. 74 ust. 3 powołanej ustawy o dostępie do
informacji........
Przekazano Sołtysowi miejscowości Rogóźno, w celu podania do publicznej wiadomości mieszkańcom, wywieszono na tablicy ogłoszeń Urzędu, zamieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej.
Ani jedna osoba nie zapoznała się ze zgromadzonym materiałem dowodowym w tej sprawie.
Niniejsza decyzja zostaje podana do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej, Publicznie Dostępnym Wykazie.
Zgodnie z art. 85 ust. 3 w/powołanej ustawy, organ prowadzący postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach podał do publicznej wiadomości informację o wydanej decyzji i o możliwościach zapoznania się z jej treścią oraz z dokumentacją sprawy, w tym z uzgodnieniami dokonanymi z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Warszawie oraz Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Wyszkowie.
Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w sentencji. Pouczenie
1. Od niniejszej decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ostrołęce, za pośrednictwem Wójta Gminy Rząśnik, w terminie 14 dni licząc od daty jej doręczenia.
2.Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach należy dołączyć do wniosku o wydanie decyzji na realizację przedsięwzięcia.
Wniosek ten powinien być złożony nie później niż przed upływem czterech lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna ( art. 72 ust. 3 i 4 w/cyt. ustawy ).
3.Złożenie wniosku może nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona , która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 3, od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w tej decyzji. Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia.
4.Zgodnie z art. 7 pkt. 3 ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej ( Dz.U. Nr 225, poz. 1635 z późniejszymi zmianami) jednostki budżetowe zwalnia się z opłaty skarbowej.
Załączniki:
1.Karta Informacyjna Przedsięwzięcia Otrzymują:
Do wiadomości:
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Gminy Rząśnik