Rząśnik, dnia 20 kwietnia 2023 r.
IR.6220.2.6.2023
POSTANOWIENIE
Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Wyszkowie
opinia sanitarna z dnia 2 sierpnia 2022 r. znak PPIS-ZNS-712/38/2022 (data wpływu: 5 sierpnia 2022 r.)
Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Dębem
opinia z dnia 30 sierpnia 2022 r. znak WA.ZZŚ.2.435.1.198.2022.PJ (data wpływu: 5 września 2022 r.)
Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie
postanowienie z dnia 12 kwietnia 2023 r. znak WOOŠ-1.4220.1237.2022.ACH.3
postanawiam
1. nałożyć obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na dla przedsięwzięcia polegającego na „Rozbudowie dwóch odcinków dróg gminnych w m. Nury, gmina Rząśnik”,
2. ustalić zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla planowanej inwestycji, który winien zawierać i spełniać wszystkie wymagania określone w art. 66 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
W szczególności raport powinien zawierać:
1) opisu planowanego przedsięwzięcia obejmującego warunki użytkowania terenu w fazie realizacji i użytkowania;
2) opisu elementów środowiska przyrodniczego terenu inwestycji i korytarzy ekologicznych
(w tym również lokalnych) w granicach obszaru objętego oddziaływaniem inwestycji, w tym elementów środowiska objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r.
o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r. poz. 916, ze zm., zwanej dalej „ustawą o ochronie przyrody”), sporządzonego w oparciu o wyniki inwentaryzacji przyrodniczej, przez którą rozumie się zbiór badań terenowych przeprowadzonych na potrzeby scharakteryzowania elementów środowiska przyrodniczego wraz z opisem zastosowanej metodyki; badania terenowe należy prowadzić: pod kątem wyznaczenia miejsc występowania siedlisk przyrodniczych, gatunków roślin i zwierząt podlegających ochronie; w terminach dostosowanych do badanej grupy siedlisk/gatunków roślin lub zwierząt, w tym ich wzmożonej aktywności (okresy migracji, rozrodu); kontrole terenowe powinny być prowadzone w oparciu o przyjętą przez eksperta metodykę (należy ją szczegółowo opisać), która w największym możliwym stopniu pozwoli na rozpoznanie walorów przyrodniczych terenu planowanej inwestycji i ustalonego wokół niej bufora oraz sposobu wykorzystywania ich przez poszczególne gatunki; wyniki każdej kontroli powinny zostać opatrzone danymi na temat panujących wówczas warunków atmosferycznych, tj. temperatury powietrza, opadów, zachmurzenia; podczas badań fauny należy notować m.in.: tropy, odchody, zwierzęta martwe
i żywe oraz wykorzystywane przez nie schronienia (np. nory) z podaniem ich lokalizacji; bezpośrednie obserwacje zwierząt (głównie ptaków, ssaków i płazów) powinny zawierać informacje dotyczące ich zachowania (np. żerowanie, odpoczynek, lęg) i kierunku przemieszczania się; kontrole herpetologiczne powinny obejmować obserwacje bezpośrednie, rejestracje głosów godowych czy aktywne wyszukiwanie miejsc składania skrzeku/jaj oraz kryjówek lądowych; badania entomologiczne powinny mieć charakter szczegółowej kontroli potencjalnych siedlisk wykorzystywanych przez owady, w szczególności przez gatunki objęte ochroną; dopuszcza się wykorzystanie innych danych, na podstawie których wykonany zostanie opis elementów przyrodniczych, pod warunkiem spełnienia przesłanek dedykowanych badaniom inwentaryzacyjnym, tj. danych posiadających walor danych naukowych
(np. inwentaryzacja terenu na potrzeby innej inwestycji na tym terenie albo wcześniejsze inwentaryzacje, nie starsze niż 3 lata); innymi słowy, jeśli dla danego terenu są aktualne dane przyrodnicze, np. inny podmiot prowadził obserwacje na tym terenie i możliwy jest szczegółowy opis przyrodniczy dla obszaru objętego inwestycją, to w takim przypadku nie ma konieczności prowadzenia inwentaryzacji; konieczność taka istnieje natomiast, jeśli nie ma dokumentu/opracowania, na podstawie którego można dokonać szczegółowego opisu elementów przyrodniczych do dokonania oceny oddziaływania na środowisko; w przypadku wykorzystania tzw. innych danych, należy także przedstawić zastosowaną metodykę prowadzenia badań, w tym terminy i liczbę kontroli poszczególnych grup organizmów i ich siedlisk oraz panujące przy każdej z nich warunki atmosferyczne;
3) opisu krajobrazu, w którym dane przedsięwzięcie ma być zlokalizowane;
4) wpływu planowanej inwestycji na cele ochrony obszarów chronionych z mocy ustawy
o ochronie przyrody, w tym w szczególności na cele i przedmioty ochrony obszaru Natura 2000 Bagno Pulwy PLB140015;
5) opisu przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczanie lub kompensację negatywnych oddziaływań na środowisko przyrodnicze, w tym w szczególności na przedmioty ochrony obszaru Natura 2000 Bagno Pulwy PLB140015 i ich siedliska;
6) informacji na temat powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych, zrealizowanych lub planowanych do realizacji;
7) przedstawienia zagadnień w formie kartograficznej i graficznej, w skali umożliwiającej analizę przedstawionych w raporcie ooś zagadnień.
UZASADNIENIE
W dniu 26 lipca 2022 r. Gmina Rząśnik reprezentowana przez Wójta Pawła Kołodziejskiego złożyła wniosek do organu właściwego, tj. Wójta Gminy Rząśnik o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na „Rozbudowie dwóch odcinków dróg gminnych w m. Nury, gmina Rząśnik”.
Rodzaj, parametry techniczne oraz zasięg potencjalnego oddziaływania na środowisko przedmiotowej inwestycji zaliczają ją do grupy przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 2 pkt 2 w związku z § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839, ze zm,).
Rozbudowa dwóch odcinków dróg wewnętrznych w m. Nury, gmina Rząśnik, powiat
wyszkowski polegać będzie na wykonaniu nawierzchni jezdni z betonu asfaltowego, poboczy
z kruszywa łamanego, rowu przydrożnych, zjazdów z betonu asfaltowego oraz zjazdów z kruszywa łamanego.
Analizowane przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie w sposób następujący: powiat wyszkowski, obręb geodezyjny 0009 Nowa Wieś, Gmina Rząśnik działki ew. o nr 55, 219, 220,221/1, 221/2, 222, 223/2, 231, 232, 238/1, obręb geodezyjny 0005 Grodziczno, Gmina Rząśnik działki ew. o nr. 396/1, 384, 397, 396/2, 395, 394, obręb geodezyjny 0012 Nury, Gmina Rząśnik działki ew. o nr. 12/1, 36/1, 37/2, 36/3, 37/1, 38, 39, 40, 41, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53,54, 35, 232, 234/1, 235, 234/2, 239, 240, 241, 242, 243, 255, 256.
Na drogach brak jest wyodrębnionych ciągów pieszych i rowerowych. Zjazdy na posesje przyległe do pasa drogowego mają nawierzchnie nieutwardzone.
Główne roboty budowlane:
roboty przygotowawcze i rozbiórkowe,
budowa kanału technologicznego,
roboty ziemne,
roboty związane ze wzmocnieniem podłoża pod projektowane konstrukcje,
roboty związane z podbudową,
roboty nawierzchniowe,
wykonanie oznakowania drogowego,
uporządkowanie przyległego terenu po zakończeniu robót budowlanych.
ŁĄCZNA POWIERZCHNIA ZAGOSPODAROWANIA – 11 580,24 m2
1) droga wewnętrzna odcinek nr 1
jezdnia ok. 3293,89 m2
pobocza jezdni z mieszanki kruszywa łamanego i naturalnego ok. 764,67 m2
zjazdy z kruszywa łamanego ok. 566,05 m2
zjazdy z betonu asfaltowego ok. 8,67 m2
pobocza zjazdów z kruszywa naturalnego: ok. 152,06 m2
Ø Dane techniczne kanału technologicznego:
- długość kanału technologicznego 624,77 m
- ilość studni SKR1 4 szt.
2) droga wewnętrzna odcinek nr 2
jezdnia ok. 4775,99 m2
pobocza jezdni z mieszanki kruszywa łamanego i naturalnego ok. 1286,4 m2
zjazdy z kruszywa łamanego ok. 550,42 m2
zjazdy z betonu asfaltowego ok. 30,03 m2
pobocza zjazdów z kruszywa naturalnego: ok. 152,06 m2
Ø Dane techniczne kanału technologicznego:
długość kanału technologicznego 947,12 m
ilość studni SKR1 7 szt.
Wójt Gminy Rząśnik zawiadomieniem z dnia 27 lipca 2022 r. wszczął postępowanie administracyjne
w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Wyszkowie i Dyrektora Zarządu Zlewni w Dębem Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie o wydanie opinii co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i ewentualnego sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko, wraz z określeniem jego zakresu.
§ Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie postanowieniem z dnia 12.04.2023 r. nr WOOŚ-1.4220.1238.2022.ACH.2 stwierdził obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, wskazując jakie elementy winien zwierać raport. Zawarte w punktach od 1 do 7 niniejszego postanowienia.
§ Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Wyszkowie opinią sanitarną z dnia 02.08.2022 r.
nr ZNS-712/38/2022 odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na Środowisko oraz opracowania raportu dla przedsięwzięcia jak wyżej.
§ Dyrektor Zarządu Zlewni w Dębem Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie opinią
z dnia 30.08.2022 r. nr WA.ZZŚ.2.435.1.198.2022.PJ stwierdził, że nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Jednocześnie wskazał na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach warunków i wymagań, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt I lit. b ustawy ooś oraz nałożenie obowiązku działań, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy coś, z uwzględnieniem następujących elementów:
1) stosować sprawny technicznie sprzęt i urządzenia;
2) materiały i surowce składować w sposób uniemożliwiający przedostanie się zanieczyszczeń do gruntu i wód;
3) w sytuacjach awaryjnych, takich jak np. wyciek paliwa, podjąć natychmiastowe działania
w celu usunięcia awarii oraz usunięcia zanieczyszczonego gruntu; zanieczyszczony grunt należy przekazać podmiotom uprawnionym do jego transportu i rekultywacji lub unieszkodliwiania;
4) ścieki bytowe generowane na etapie realizacji, odprowadzać do szczelnych zbiorników bezodpływowych (przewoźnych toalet typu TOI TOI), zbiorniki systematycznie opróżniać (nie dopuszczać do ich przepełnienia) przez uprawnione podmioty;
5) na etapie realizacji woda do celów bytowych będzie dostarczana beczkowozami;
6) prace ziemne prowadzić bez konieczności prowadzenia prac odwodnieniowych;
w przypadku stwierdzenia konieczności odwodnienia wykopów, prace odwodnieniowe prowadzić bez konieczności trwałego obniżania poziomu wód gruntowych; do minimum ograniczyć czas odwadniania wykopu oraz ograniczyć wpływ ww. prac do terenu działek inwestycyjnych;
7) roboty ziemne prowadzić w sposób nie naruszający stosunków gruntowo-wodnych,
a w szczególności ograniczający ingerencję w warstwy wodonośne;
8) zdjętą wierzchnią warstwę ziemi (odkład) składować poza obszarami, na których znajdują się cieki wodne, poza terenem zagrożonym powodzią, a także poza obszarami kierunku spływu wód powierzchniowych do ujęć wód podziemnych,
9) teren inwestycji wyposażyć w niezbędna ilość szczelnych i nieprzepuszczalnych pojemników, koszy i kontenerów do gromadzenia odpadów;
10) odpady magazynować w sposób selektywny, a następnie sukcesywnie przekazywać do odbioru podmiotom posiadającym stosowne zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami;
11) odprowadzać wody opadowe i roztopowe z nawierzchni drogi zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 12 lipca 2019 r. w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego oraz warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu do wód lub do ziemi ścieków, a także przy odprowadzaniu wód opadowych lub roztopowych do wód lub do urządzeń wodnych (Dz. U. 2019 poz. 1311);
12) prace w obrębie koryt rzek i cieków oraz urządzeń wodnych (rowów melioracyjnych) prowadzić w sposób zapewniający swobodny przepływ wód w obrębie ww. koryt (np. poprzez przebudowę cieków pod osłoną gródź, wykonanie kanałów obiegowych, kanałów zastępczych, itd.) oraz ograniczający zaburzenia stosunków gruntowo-wodnych w rejonie koryt rzek i cieków, a także w sposób ograniczający zmętnienie wód w obrębie cieków, rzek i rowów melioracyjnych;
13) nie dopuścić do zniszczenia lub uszkodzenia istniejącego systemu odwadniającego,
w tym rowów melioracyjnych, bez uprzedniego wykonania nowego systemu;
Kierując się otrzymanymi opiniami jak wyżej i dokonując własnej oceny zgromadzonego materiału, Wójt Gminy Rząśnik stwierdza, że przedmiotowe przedsięwzięcie z racji charakteru może pociągać za sobą wystąpienie zagrożeń dla środowiska, oraz może być przyczyną znaczących oddziaływań.
Planowana inwestycja zlokalizowana będzie częściowo na terenie obszaru Natura 2000 Bagno Pulwy PLB140015. Zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody, zabrania się podejmowania działań mogących osobno lub w połączeniu z innymi działaniami, znacząco negatywnie oddziaływać na cele ochrony obszaru Natura 2000, w tym w szczególności pogorszyć stan siedlisk przyrodniczych lub siedlisk gatunków zwierząt, dla których ochrony wyznaczono obszar Natura 2000, wpłynąć negatywnie na gatunki, dla których ochrony został wyznaczony obszar Natura 2000, pogorszyć integralność obszaru Natura 2000 lub jego powiązania z innymi obszarami.
Zgodnie z Planem Zadań Ochronnych dla obszaru Natura 2000 Bagno Pulwy PLB140015 zidentyfikowanym zagrożeniem dla przedmiotów ochrony ww. Obszaru jest D01.02 Drogi, autostrady, zagrożenie zdefiniowano jako potencjalne dla wszystkich przedmiotów ochrony obszaru Natura 2000. Rozbudowa sieci dróg na łąkach prowadzi do fragmentacji i/lub zniszczenia siedliska gatunku. Zwiększona emisja hałasu powoduje pogorszenie stanu zachowania lęgowisk poprzez zwiększoną ingerencję w teren i związane z nią płoszenie, a także wzrost poziomu drapieżnictwa.
Ekspertyza na potrzeby uzupełnienia stanu wiedzy na obszarze natura 2000 Bagno Pulwy PLB140015 – ptaki „przeprowadzenie inwentaryzacji terenowej, opracowanie ekspertyzy przyrodniczej, w tym wyznaczenia reprezentatywnych miejsc do dalszego monitoringu stanu zachowania populacji wędrownych gatunków ptaków: A041 gęś białoczelna (Anser albifrons), A140 siewka złota (Pluvialis apricaria), A142 czajka (Vanellus vanellus)” wykonana w 2018 roku przez Biuro Opracowań środowiskowych Przemysław Obłoza, wykazała iż w obszarze odziaływania przedsięwzięcia zidentyfikowano siedliska wędrownych gatunków ptaków wodno-błotnych. Wykonana 2021 r. przez Biuro Opracowań środowiskowych Przemysław Obłoza ocena stanu zachowania i monitoring gatunków A160 kulik wielki Numenius Arquata i A122 derkacz Crex crex w obszarze Natura 2000 Bagno Pulwy PLB140015 wskazała, iż południowa część przedsięwzięcia graniczy ze stanowiskami kulika wielkiego i derkacza.
W związku z powyższym po rozpatrzeniu sprawy na podstawie art. 63 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Wójt Gminy Rząśnik orzekł o obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i o konieczności sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko planowanego do realizacji zadania inwestycyjnego, wskazując zakres tego opracowania.
POUCZENIE
Na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego
w Ostrołęce, ul. Gen. A. E. Fieldorfa "Nila" nr 15, 07-410 Ostrołęka, za pośrednictwem Wójta Gminy Rząśnik w terminie 7 dni od daty otrzymania postanowienia.
Otrzymują:
1. Gmina Rząśnik;
2. Pełnomocnik Inwestora - Pan Robert Rosiński – firma „ROSBUD” Sp. z o.o.,
ul. Stanisława Moniuszki 3, 07-202 Wyszków;
3. strony postępowania przez tablicę ogłoszeń Urzędu Gminy Rząśnik oraz strona BIP Urzędu Gminy w Rząśniku;
4. a/a.
Do wiadomości:
1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie, ul. H. Sienkiewicza,
00-015 Warszawa;
2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Wyszkowie, ul. Ignacego Daszyńskiego 28, 07-200 Wyszków;
3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Dębem, Dębe,
05-140 Serock.
Sprawę prowadzi: Jarosław Ćwik tel./29/59-29-294
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Gminy Rząśnik